Tuesday 21 December 2010

Total Måneformørkelse – et sjeldent fenomen

I morgentimene i dag ble det observert en total måneformørkelse her i Trondheim, noe jeg aldri har sett før. Det var veldig spesielt og jeg måtte bare stå opp tidlig for å få med meg dette. Og det var verdt det.

En måneformørkelse oppstår når månen beveger seg inn i skyggen av jorden og en slik formørkelse kan sees helt uten noen virkemidler. Jorden hindrer da altså sollyset i å nå månedens overflate.

I morges kunne vi se at formørkelsen begynte, og det var noe tidlig også. Klokken 07.32 begynte det hele og det varer helt til noe etter klokken 12. Så noen timer. Jeg var ikke sen med å stå opp litt over åtte for å få med meg dette, og det første jeg så var at halve månen var i skyggen av jorden. Det var et nydelig syn og jeg fant fram kameraet mitt med en gang. Dessverre fikk jeg ikke tatt noen fine bilder fordi jeg manglet et kamerastativ. Så jeg får vel si meg fornøyd med at jeg fikk oppleve dette og leve på minnene.

Ifølge adressa.no var dette en sjelden måneformørkelse. Det er første gang siden 1378 at en måneformørkelse inntreffer så tett opptil vintersolverv, det vil si når solen er på sitt laveste og dagene går mot lysere tider. Det er da altså første gang på 600 år. Den neste måneformørkelsen som denne skjer i 2094.

Den totale måneformørkelsen var ferdig ca 09.54, men da var det allerede blitt veldig lyst ute og noen skyer så jeg fikk dessverre ikke med meg noe mer enn formørkelsen tidlig om morgenen. Jeg syns slikt er veldig fascinerende og håper jeg får sett og lært mer av alt det spektakulære som skjer ute i det store rom.

 

No comments:

Post a Comment

Thank you for taking your time ♥ Your comments put a big smile on my face and I read and respond to every single one of them ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...