Friday 3 December 2010

Det norske juletre i London


I går ble juletreet tent på Trafalgar Square her i London. I de to årene jeg har bodd i London har jeg ikke tatt meg tid til å dra inn til sentrum for å få med meg dette, men i år bestemte jeg og Kjell Steinar oss for å dra. Jeg kom virkelig i julestemning og jeg er så glad for at jeg tok meg tid i år.

For å komme seg til Trafalgar Square er det bare å ta Bakerloo eller Northern Line til Charing Cross. Man kan også gå fra Piccadilly Circus, det tar maks ti minutter.

Hvert år tennes juletreet på Trafalgar Square og i år er det 64. gang et norsk juletre sendes fra Oslo til London. Treet er da altså en gave til britene som takk for hjelpen under 2. verdenskrig. Da jeg og Kjell Steinar kom litt før klokken seks i går kveld ble vi møtt med gratis kjeks og kakao fra Frelsesarmeen og julemusikk. Julestemningen kunne kjennes og ta på og selv om det er meget kaldt i London disse dager var det mange som møtte opp. Det er lenge siden jeg har hørt så mange nordmenn på en plass i London, det var egentlig ganske koselig.

Siden juletreet er fra Norge kom ordføreren fra Oslo, Fabian Stang, og holdte tale for oss som var der. Han snakket på både Norsk og Engelsk og nordmenn jublet da Stang ønsket alle velkommen på norsk. Ordfører Judith Warner i bydelen Westminster var også der og ønsket alle velkommen.

Den norske og britiske nasjonalsangen ble spilt over høytalere etter at treet lyste for oss og alle sang med. Det er vanskelig å beskrive stemningen som var der for den var virkelig helt spesiell. Dette er også noe jeg vil oppleve igjen neste år og jeg anbefaler alle som tar seg en førjulstur til London i disse tider til å ta turen til Trafalgar Square. Julen nærmer seg virkelig nå og jeg ønsker alle en riktig god førjulstid. 

Alle bildene er mine egne. 

2 comments:

  1. Hei,takk for det søte julekortet som jeg fikk i posten idag.Det var koselig altså. Så fine bilder og det må jo være helt fantastisk å se på tenning av julegrana i London.Og at den er norsk er jo enda bedre.Den så veldig fin ut. Jeg vet at det er som en takk for hjelpa etter 2.verdenskrig.En nydelig gest av Norge.Og håper at det blir satt pris på.Åhhh,skulle vært der jeg også.Vet du,jeg drømmer ofte jeg er i London. Er ikke det sprøtt...regner med det kommer av at jeg har innmari lyst dra dit.Får se neste år.Klem fra meg

    ReplyDelete
  2. Hei. Så bra at du fikk kortet :) Det var kjempekoslig i går, fikk veldig julestemning. Jeg liker meg bare mer og mer i London, kommer til å bli rart å flytte herfra en gang. Du får komme på besøk neste år da vettu, så tar vi en rundtur rundt i London. Det hadde vært koslig. Klemklem

    ReplyDelete

Thank you for taking your time ♥ Your comments put a big smile on my face and I read and respond to every single one of them ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...