Thursday 6 January 2011

Tysteren, av Jan-Erik Fjell

Jan-Erik Fjell er bare 28 år og har nettopp utgitt sin første kriminalroman, Tysteren, som har blitt ekstremt populær i Norge. Krimdebuten ble belønnet med Bokhandlerprisen 2010, og han er da den yngste forfatteren som noen gang har fått denne prisen. Tysteren ble utsolgt fra lagrene før lanseringen og boken er nå trykket i fire opplag som totalt utgjør 17 000 eksemplarer. Boken har fått masse god kritikk, og Stavanger Aftenblad kom med tittelen ”Flytt deg, Jo Nesbø”. Og blir man sammenliknet med denne krimkongen, da er man på rett spor.

Tysteren er en parallellhistorie som begynner i New York på 1960-tallet. Vincent Giordano blir medlem av den beryktede mafiafamilien Locatelli og i sitt første oppdrag må han drepe en tyster. I nåtid i Fredrikstad blir byens rikeste mann drept, og det er grunn til å tro at drapet var økonomisk motivert.
Anton Brekke fra Kripos er overbetjenten som får i oppgave å løse dette mordet, men han er ikke den typiske politibetjenten. Han er frekk og spydig og med drag på damene, men hans store lidenskap er pokerspill. I hælene i denne etterforskningen har han politistudenten Magnus Torp, og etter hvert tar etterforskningen en annen vinkel. De to parallellhistoriene blir flettet sammen, og Brekke begynner å rulle opp flere historier som viser seg å ha en sammenheng med hverandre.

Jeg likte denne boken veldig godt og da spesielt karakterene. For meg virket det som om Anton Brekke var en person du absolutt ikke kom til å like, men gjorde det allikevel. Han hadde noe med seg som gjorde at du var på hans side og ville vite mer om han. Språket er veldig bra og flyter fint gjennom hele historien. Det var andre halvdel av boken som vant meg over og jeg kunne da nesten ikke legge fra meg boken. Jeg anbefaler virkelig Tysteren, det var en glimrende kriminalroman og jeg gleder meg til Fjell har skrevet ferdig bok to og den kommer ut i bokhandlerne. Da skal jeg løpe ut og kjøpe den, og jeg føler meg ganske sikker på at den kommer til å hakket bedre enn den første. 


No comments:

Post a Comment

Thank you for taking your time ♥ Your comments put a big smile on my face and I read and respond to every single one of them ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...